Lisaks reisikindlustusele tasub teada ka Euroopa Liidu kodanike tarbija õigusi, et reisides kiiresti ja mugavalt soovitud sihtkohta jõuda. Kui reisija on õigeaegselt registreerunud planeeritavale lennureisile ja tal on kaasas lennule kinnitatud broneering, siis kehtivad EL liikmesriigi lennujaamades nii väljuvatele kui saabuvatele lendudele reisija õigused. Samuti laienevad lennureisija õigused väljaspool EL asuvast lennujaamast saabuvatele lendudele, kui teenindajaks on liikmesriigi lennuettevõtja.
Kui ei lubata lennule. Näiteks võib lennureisi alguses selguda, et broneeringuid on rohkem kui kohti lennukis, siis on lennuettevõtjal õigus reisijaid maha jätta. Vabatahtlike puudumisel on õigus jätta reisijaid lennureisist maha pakkudes teisi võimalusi sihtkohta jõudmiseks või hüvitama piletihinna.
Lennuettevõtja määrab hüvitise vastavalt lennu marsruudist ja vahemaast, mis võib ulatuda 125 eurost kuni 600 euroni.
Kui lend tühistatakse, siis peab lennuettevõtja pakkuma kas piletihinna hüvitamist või muid võimalusi reisi lõppsihtkohta jõudmiseks. Näiteks on lennureisijal õigus nõuda toitlustamist, kaks telefonikõne, vajadusel majutust ning transporti lennujaama ning majutuskoha vahel.
Hüvitist ei ole õigus nõuda ennenägematute asjaolude korral nagu ilmastikutingimused, ootamatud tehnilised rikked, lennujaamapersonali streik jms.
Juhul kui lend hilineb, ei ole lennureisijal õigust nõuda hüvitist, küll aga alates 2-tunnisest hilinemisest saab nõuda hoolitsust (toitlustus, kaks telefonikõnet jne). Pikema hilinemise korral on õigus küsida lennupileti eest raha tagastamist või majutust.
Euroopa kohtu praktika kohaselt on reisijal õigus küsida üle 3 tunni lennu hilinemisel samasugust hüvitist lennuettevõtjalt nagu lennu tühistamise korral.
Lennureiijal on õigus teabele. Kui reisija jäetakse lennureisist maha lennu tühistamise või üle 2 tunni hilinemise tõttu, siis tuleb sellest tarbijat kirjalikult teavitada, milles on märgitud hüvitise maksmise ja abi andmise eeskirjad.
Kui on probleemid pagasiga, siis peab sellest viivitamatult teavitama lennujaama vastavat teenindust ning vormistama nõude kirjalikult. Kui pagas on rikutud, siis on reisijal õigus esitada vedajale kaebus koos kahjunõudega 7 päeva ning pagasi kadumisel 21 päeva jooksul. Kirjalikule kaebusele tuleb koos kahjunõudega lisada koopiad pagasikviitungitest ning pardakaartidest.
Allikas: http://ecc.ee/lennureisija-oigused
Uuri reisikindlustuse võimalusi: kindlustusest.ee/reisikindlustus
Vaata ka Tarbijakaitseameti samateemalist videot: